Chocolade gezond en lief voor je hart

Chocolade en gezondheid, ongetwijfeld een erg omstreden combinatie. Inderdaad, de meningen over het effect van chocolade op je gezondheid lopen nogal uiteen. Overmatig chocolade eten is uiteraard niet gezond als gevolg van de hoge concentratie aan suikers. Nu blijkt echter dat het regelmatig verorberen van een reepje chocolade, lang niet zo ongezond is dan tot hiertoe steeds werd beweerd. Van  waar die plotse ommekeer? Wat maakt chocolade dan zoveel gezonder, en op welke aandoeningen heeft het een positieve invloed? En vooral: is chocolade voor iedereen even gezond?


Volgens velen is chocolade een dikmaker, want rijk aan suikers en (slechte) cholesterol, en daardoor mede verantwoordelijk voor het stijgend aantal hart- en vaatziekten. Uit resultaten van recente wetenschappelijke onderzoeken blijkt nu verrassend genoeg het tegendeel. Vooral zwarte chocolade met mate gegeten, beschermt je tegen verschillende aandoeningen, waarvan welvaartsziekten als hart- en vaatziekten en zelfs het zo gevreesde kanker de voornaamsten.


Antioxydanten tegen kanker

Chocolade is afkomstig van de cacaoplant, die een hoge dosis natuurlijke polyfenolen, flavanolen en procyanidinen bevat. Dat zijn bijzonder krachtige antioxidanten, die je lichaamscellen beschermen tegen de schadelijke vrije radicalen. Wetenschappers toonden meermaals aan dat deze antyoxydanten de groei van kankercellen gevoelig afremmen, en tegelijkertijd de groei van hun voedende bloedvaten beperken. Toch waarschuwen dezelfde wetenschappers voor het zuinig gebruik van zwarte chocolade. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt niet hoger dan 20 gram. Chocolade eet je bij voorkeur na de maaltijd, om te vermijden dat het insuline- gehalte in je bloed sterk zou stijgen. Kies voor donkere chocolade met een cacao- gehalte van minstens zeventig procent. Zowel melk- als witte chocolade bezitten de positieve eigenschappen die hun zwarte broertje wél heeft, niet .

Chocolade geeft extra energie- boost


Chocolade bezorgt je extra energie, en dus positief voor al diegenen er een bijzonder actieve levensstijl op na houden. Chocolade compenseert immers razendsnel je energie die je kwijtspeelde als gevolg van zowel zware mentale als lichamelijke inspanningen.


Laag cholesterolgehalte
Een ander en zeker niet minder belangrijk gegeven zijn de opvallend lage cholesterolwaarden in vooral pure chocolade. Méér zelfs, zowel pure chocolade als cacao zijn cholesterolvij, en ook melk- en witte chocolade bevatten slechts een zeer miniem gehalte aan cholesterol, dit als gevolg van de kliene hoeveelheid melk.
Zowel chocolade als cacao bevatten ook kleine hoeveelheden teobromine en cafeïne. Deze beide stoffen hebben een gunstig en stimulerend effect op je centraal zenuwstelsel, je hartslag en je ademhalingsspieren, waardoor ook je concentratie opvallend verbeterd.

Rijk aan vitaminen

Chocolade is rijk aan allerlei vitaminen die je algemene conditie gunstig beïnvloeden. Dit zoete tussendoortje bevat  zowel vitamine A en vitamine B12 die je groeiprocessen ondersteunen, vitamine B, C D en E, en mineralen als natrium, kalium, cacium, fosfor, magnesium, ijzer, koper en zink, stuk voor stuk gunstig voor alle je vitale lichaamsfuncties.

Reacties