Rode bieten voor meer uithoudingsvermogen

Onbekend is onbemind, en dat was tot voor kort het geval met rode biet. De rode biet is verwant met de suiker- en de voederbiet. Rode bieten en het sap ervan... velen houden er nog steeds niet van vanwege hun opvallend sterke aardsmaak, maar dit weegt lang niet op tegen de vele voordelen die deze miskende groente ons biedt. Hoe gezond zijn rode bieten dan wel, en hebben ze een positieve invloed op ons uithoudingsvermogen, zoals wetenschappers recent ontdekten? 


Rode biet blijkt niet alleen doeltreffend tegen allerlei welvaartsziekten als hart- en vaatziekten, te hoge bloeddruk en cholesterolgehalte en zelfs kanker. Wetenschappers ontdekten nu dat het sap van rode rode biet ons uithoudingsvermogen verbetert. Het is inderdaad een publiek geheim, dat meer en meer topsporters hun heil zoeken in dit rode bietensap.

 

Rode bieten met geel en wit vruchtvlees...



De rode biet is familie van vergeten groeten als warmoes, suiker- en voederbiet. Ze zijn meestal rond van vorm. Er bestaan echter ook langwerpige variëteiten, met geel en zelfs wit vruchtvlees. Gele exemplaren hebben een veel minder uitgesproken aardsmaak. Door hun frissere smaak, worden ze veel verwerkt in zomerse salades.

 

Rode biet rijk aan vitamine en mineralen


Rode bieten zijn rijk aan ijzer, vitamine c, mineralen, antioxydanten en lipopeen. Ze beschikken ook over hoge concentratie's betaïne. Daardoor zijn ze bloedversterkend, en zouden ze zelfs kanker kunnen voorkomen en onder controle houden.  Jonge bietjes hebben dan  weer een hoog gehalte aan kalium en worden sterk aanbevolen bij té hoge bloeddruk. Sommige artsen waarschuwen hierbij echter voor al teveel optimisme.Rode bieten zijn groenten, en zéker geen geneesmiddel zoals sommigen graag willen geloven.

Meer uithoudingsvermogen

Britse wetenschappers kwamen recent tot de ontdekking, dat rode bietensap je uithoudingsvermogen verbetert. Deelnemers aan hun grootschalig onderzoek, werden in twee groepen verdeeld. De eerste dronk dagelijks één glas rode bietensap, terwijl de anderen rode bessensap door hun keel goten. Het resultaat was verbluffend. Bietensap verbruikten duidelijk minder zuurstof, waardoor hun spieren ook minder energie verbruikten. Hun  uithoudingsvermogen ging sterk omhoog. Diegenen die voor het onderzoek hun maximum inspanning één uur wisten vol te houden, deden dat na hun bietenkuur ruim één kwartier langer. Hun snelheid was toegenomen en hun bloeddruk gedaald, met positieve gevolgen voor hun hart.

 

Rode bieten en hun nitraatgehalte


De verbetering van je uithoudingsvermogen dankzij het drinken van rode bietensap heb je volgens wetenschappers te danken aan de hoge concentratie's nitraten die aanwezig zijn in rode bieten. Deze nitraten zetten je bloedvaten open, waardoor de toevoer van zuurstof naar je spieren zal verbeteren. Eén nadeel aan rode bietensap: door het drinken ervan, kleurt je urine rood-paars, en dat is voor velen een hinderpaal.

 

Verse rode bieten zijn stevig en rimpeloos


Bij aankoop, voelen verse rode bieten stevig aan, en zijn vrij van rimpels. Ze worden vooraf uiteraard grondig schoongemaakt. Was rode biet oorspronkelijk een typische wintergroente, dan zijn ze nu een gans jaar verkrijgbaar. Het verschil tussen zomer-en winterbiet zit hem in hun kooktijd. Bieten kook je bij voorkeur in hun geheel, met nog een stukje van hun blad er aan, andere gaan ze "bloeden", en veel van hun smaak verliezen. Zomerbieten hebben een kooktijd van zo'n half uur, winterbieten doen daar maar liefst twee uur over. Nadat ze gekookt zijn, spoelen we ze onder koud water, en stropen we hun vel af.

Reacties