Nieuw en gezonder atkins dieet voor meer gewichtsverlies

Overgewicht wordt volgens wetenschappers dé epidemie van de 21 ste eeuw. We proberen dan ook alles om overtollige kilo's definitief kwijt te raken. We hebben daarbij de keuze uit ontelbare diëten die ons stuk voor stuk spectaculaire resultaten  beloven. Eén van  de vele koolhydraten diëten is het Atkins dieet, dat wereldwijd reeds door miljoenen zwaargewichten werd gevolgd
Wat zijn de principes van dit dieet en is het wel een gezonde manier van afvallen?


Amerikaanse wetenschappers onderzochten maar liefst ruim150 studies over de invloed van het Atkins dieet op de gezondheidheidseffecten en het gewichtverlies. Dit alles resulteerde in  een grondig aangepast Atkins dieet,  een verbeterde versie is van het oorspronkelijke Atkin s dieet.


Wat zijn de principes van het Atkins dieet?


In het oorspronkelijk Atkins dieet is het eten van koolhydraten slechts in beperkte mate toegelaten, proteïnes daarentegen zijn dan weer verplicht.
In de vernieuwde versie van het dieet werden de oorspronkelijke principes van het Atkins dieet beperkt. De proteïne-inname varieert nu tussen 110 en 170 gram per maaltijd. In plaats van de 20 gram koolhydraten uit het initiële Atkins dieet, moet je nu enkel de verteerbare variant tellen. Groenten zijn in de vernieuwde versie altijd toegestaan zodat nu ook vegetariërs en veganisten het Atkins dieet kunnen volgen. Na twee weken zijn bovendien bessen, noten, boonsoorten en zelfs alcohol toegestaan. Eens je op vijf kilo van je streefgewicht ben aanbeland, mag je opnieuw brood, rijst en zelfs pasta in je menu opnemen.
Ten strengste verboden in het Atkins dieet zijn frisdranken, fruitsappen, voeding op basis van bloem en/of suiker, snoep, dieetvoeding, junkfood, kauwgom, muntjes en voedingsmiddelen met transvetten.


Gezondheidsklachten door gewijzigd eetpatroon


Als gevolg van een sterk gewijzigd eetpatroon, kan het Atkins dieet aanvankelijk hoofdpijn, duizeligheid en constipatie tot gevolg hebben. Extra drinken en voldoende zoutinname biedt in dat geval uitkomst. Houden deze klachten aan, dan mag je extra groenten, noten en zaden eten. Bij beperkt gewichtsverlies, mag je zelfs de eerste dieetfase overslaan. Vooraleer je aan het dieet begint, lees je je dus best eerst in. Check daarom atkinsdieet.nl voor meer informatie omtrent dit dieet.

Reacties