Zo voorkomen we een zomerdepressie

Onophoudelijk neergutsende regen, een grijze en dreigende lucht, een gure noordwester en een warme januaritemperatuur in hartje zomer. Dat is zéker geen zomerweer waar we beter gehumeurd van worden. Dit kwakkelweer houdt nu al enkele weken aan, en is duidelijk niet van plan zich zonder slag of stoot gewonnen te geven. Meer en meer landgenoten lijden onder een ernstige zomerdip of zomerdepressie. Wat kunnen we er zélf aan doen om zo een zomerdepressie te snel af te zijn?


Zijn de weergoden ons wekenlang ongunstig gezind, dan heeft zowel onze geestelijke als onze lichamelijke gezondheid daar fel onder te lijden. Het weer is één van de belangrijkste factoren voor het ontstaan van een depressie. Tijdens het voor- en najaar en in de wintermaanden slaat zo'n depressie dan ook het hardst toe. Maar ook tijdens de overige maanden ligt een depressie op de loer, en is eigenlijk nooit veraf.


Geluks- en slaaphormoon


Volgens wetenschappers wordt ons humeur en ons lichamelijk functioneren in belangrijke mate bepaald door het daglicht en de duisternis. Wanneer de avond valt, maakt ons lichaam het slaaphormoon melatonine aan. Bereikt dit slaaphormoon een bepaald niveau, dan voelen we ons moe en vallen we uiteindelijk in slaap. Bij het ochtengloren neemt onze productie van melatonine af, en stijgt op zijn beurt het serotonine in ons lichaam. Serotonine is het gelukshormoon. Bij donker en slecht weer wordt er minder van dit gelukshormoon aangemaakt, ten voordele van melotonine. En dat is uitgerekend het moment waarop we ons slechter gaan voelen.


Blijk bij slecht weer niet binnen zitten

Willen we een zomerdepressie geen kans geven, dan mogen we ook bij slecht weer zeker niet binnen blijven. Integendeel, doe zeker bij regen en/of wind jouw dagelijkse wonderling. Zo verzekeren we ons van extra daglicht, waardoor we de productie van ons gelukshormoon bevorderen. Zelfs bij een grauwe en grijze dag doet extra daglicht ons zichtbaar deugd. Een strandwandeling bij storm of regen, heeft duidelijk ook z'n aantrekkingskracht.

Extra bewegen werkt anti- depressief

Extra bewegen is werkt anti- depressief. Verblijven we bij donker zomerweer bijvoorbeeld aan zee, dan is een bezoek aan een overdekte zwembad een uitstekend wapenen tegen een oprukkende zomerdepressie. Geraken we ook dan niet van onze zomerdip verlost, dan is een last minute naar de zon een uitstekende beslissing.

Vettig voedsel vermijden en niet langer slapen    

Bij herfstige weeromstandigheden in de zomer, mogen we ons zeker niet laten verlijden tot zware en vettige maaltijden. We houden het bij voorkeur lichte, typisch zomerse (vis) gerechten en gezonde slaatjes. Onze nachtrust is erg belangrijk bij het voorkomen van een zomerdepressie. Velen hebben de neiging om tijdens hun vakantieperiode langer te slapen. Fout, wie tot de middag of langer slaapt krijgt te kampen met dezelfde symptomen als bij jetlag. We worden moe, krijgen hoofdpijn en 's avonns geraken we niet of erg moeilijk in slaap. Zo komen we in een vicieuze cirkel terecht die we nog slechts moeilijk kunnen ontbreken. En uitgerekend dan slaat de depressie keihard toe.

Reacties