Zo kunnen we de gevolgen van jetlag beperken

Jetlag. Diegenen die voor een (exotische) verweg vakantie kiezen, kunnen er ongetwijfeld over meepraten. Wat zijn de oorzaken van jetlag nu precies, en wat zijn de gevolgen ervan? Kunnen we er zélf iets aan doen om de gevolgen van jetlag zoveel mogelijk te beperken, om onze welverdiende vakantie niet te laten verstoren? En wanneer we uiteindelijk toch met de symptomen van jetlag worden geconfronteerd, hoe geraken we er dan uiteindelijk van verlost?


Telkens tijdens lange afstandsvluchten worden we ermee geconfronteerd. Sommigen ervaren problemen bij het inslapen, anderen worden dan weer juist vroeg wakker. Nog anderen kampen met maagproblemen, oververmoeidheid, ernstige hoofdpijn, concentratiestoornissen en/of verhoogde prikkelbaarheid. De gevolgen van jetlag verschillen van persoon tot persoon, maar allemaal brengen ze onze vakantie duidelijk in gevaar. Wat zijn nu precies de oorzaken van jetlag?

Overgang van tijdzone

Jetlag is niets anders dan het gevolg van de overgang van de ene tijdzone in de andere. Daardoor wordt onze biologische klok ernstig ontregeld, met alle nare gevolgen vandien. Ruim vijfenzeventig procent van alle reizigers op verre afstanden worden met de gevolgen van jetlag geconfronteerd, maar deze gevolgen zijn gelukkig niet bij iedereen even zwaar.

Vrouwen hebben meer last van jetlag dan mannen

Jetlag is zeker niet afhankelijk van leeftijd of geslacht, maar treft niettemin meer vrouwen dan mannen. Ook Ouderen worden minder getroffen. Hoe hoger onze leeftijd, hoe minder zwaar de gevolgen van jetlag. Jetlag ontstaat bij het overschrijden van tijdzones. Het is dus duidelijk dat hoe meer tijdzones we tijdens onze vlucht overschrijden, hoe meer last we hebben.

Aanpassing vraagt tijd

Om onze biologische klok opnieuw juist in te stellen, hebben we tijd nodig. Algemeen wordt aangenomen dat er één dag aanpassing nodig is per tijdszone die we overschrijden. Deze aanpassingsperiode hangt ook af van de richting waarin we vlogen. Zo vergt de aanpassingsperiode voor een vlucht in westelijke richting tot de helft minder tijd dan een vlucht over evenveel tijdzones in oostelijke richting.

Geen enkel geneesmiddel bestand tegen jetlag

Er bestaat geen enkel geneesmiddel om jetlag te voorkomen of om eraan te verhelpen. Toch kunnen we voor een lange afstandvlucht enkele voorzorgen nemen om de gevolgen van  jetlag zoveel mogelijk te beperken.

Pas jouw voeding aan

Een goede voorbereiding kan wonderen doen. Zo wisselen we bij voorkeur drie dagen voor ons vertrek zware maaltijden af met lichtere. De dag van ons vertrek eten we daarentegen zo weinig mogelijk of zelfs helemaal niets. Reizen we richting oosten, dan gaan we drie uur vroeger slapen dan gewoonlijk. Trekken we daarentegen naar het westen, dan zoeken we best een tweetal uur later ons bed op. Alcohol, cafeïne en nicotine zijn te mijden. Zij verstoren immers onze nachtrust.

Voldoende drinken is de boodschap

Eten we tijdens onze vlucht best zo weinig mogelijk, dan doen we het tegenovergestelde met drinken. We drinken voldoende tijdens onze vlucht. Eén der voornaamste gevolgen van jetlag is immers uitdroging. Dat komt omdat op grote hoogte de lucht heel wat droger is, en de airconditioning in het vliegtuig dit fenomeen extra versterkt. Tijdens lange afstandsvluchten moeten we er in de eerste plaats voor zorgen dat we meer drinken dan normaal. Drink zoveel mogelijk water. Cafeïne- en alcoholhoudende dranken zijn te mijden, zij werken vochtafdrijvend. Naast voldoende drinken hebben we ook voldoende beweging nodig. Dat kan via aangepaste rek- en strekoefeningen.

Pas je rust- en slaaprime zo vlug mogelijk aan

Om ons zo vlug mogelijk aan de tijdszones aan te passen, stellen we ons uurwerk onmiddelijk in op het uur van onze bestemming. Met dit doel worden de maaltijden  aan boord geserveerd in functie van het uur op onze uiteindelijke bestemming. Probeer ook zo vlug mogelijk je rust- en slaapritme aan het plaatselijk uur aan te passen.

Melatonine tegen jetlag

Volgens wetenschappers zou melatonine de gevolgen van jetlag gevoelig verminderen, wanneer we dit natuurlijk hormoon op het juiste moment zouden innemen. Het gebruik van melotonine is zowel in België als in Nederland verboden, maar op internet probleemloos verkrijgbaar. Wees voorzichtig met het gebruik van melatonine tegen jetlag, de meerderheid der wetenschappers raad het zelfs af...


Reacties