Eieren zijn gezond en uitstekend tegen overgewicht

Velen van ons hebben niet ontbeten zonder hun  dagelijks eitje. Dat werd ons nochtans altijd sterk afgeraden. Wegens hun hoog cholesterolgehalte werd de limiet gesteld op twee eitjes per week. Amerikaanse wetenschappers bewezen nu met hun grootschaplig onderzoek het tegendeel. Eieren hebben een positief effect op onze gezondheid en passen in een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon. Maar er is meer. Eieren zijn géén dikmakers zoals steeds werd beweerd. Integendeel,  ze passen in een gezond dieet, en zijn échte aanraders voor iedereen die overbodig lichaamsgewicht definitief kwijt wil!

Bij de meerderheid der landgenoten is een ontbijt niet compleet zonder eieren. Gekookt, gebakken, gepocheerd of als roerei... het smaakt allemaal even  lekker. Tot hiertoe werd steeds aangenomen dat eieren slecht waren voor onze gezondheid, wegens hun té hoog cholesterolgehalte. Niets van dus: eieren zijn gezond en je mag ze nu zelfs dagelijks naar binnen werken!

Eet gerust één eitje per dag

Daar waar steeds werd aangenomen dat we wekelijks niet méér dan twee eitjes mochten eten, hebben wetenschappers er niets op tegen dat we dagelijks één eitje eten. Hun cholesterolgehalte daalde de jongste jaren opmerkelijk, en ze bevatten nu zelfs méér viatminen dan ooit tevoren. Laat ze dus maar komen, die kakelverse eieren!

Doeltreffend eier- dieet

Volgens dezelfde Amerikaanse wetenschappers zijn eieren zelfs geschikt voor zij die gewicht willen verliezen. Eieren zijn immers bijzonder rijk aan eiwitten, waardoor we door het eten ervan vlugger een verzadigd gevoel krijgen, zodat we uiteindelijk minder caloriën verbruiken. Britse wetenschappers kwamen op hun beurt tot de vaststelling dat een eier- dieet écht doeltreffend is. Geen enkele deelnemer liet na hun eier- dieet een verhoogd cholesterolgehalte. Ze waren wél extra kilo's lichaamsgewicht kwijt!

Eieren rijk aan vitaminen en mineralen

Eieren zijn ook bijzonder rijk aan tal van vitaminen en mineralen. Ze bevatten een hoog gehalte eiwitten van biologische oorsprong. Eiwitten uit eieren komen perfect overeen  met onze lichaamseigen eiwitten. Eieren bevatten ook voor ons lichaam belangrijke (meervoudige) onverzadigde vetzuren. Amper één ei levert ons maar liefst 25 procent van onze dagelijks behoefte aan vitamine A. Daarnaast zijn ze rijk aan vitamine D,  E, K, B2, B5, B8,  B11 en B12, en  bevatten ze belangrijke concentraties mineralen als ijzer, natrium, kalium, calcium, fosfor en selenium. Eén ei van zestig gram is goed voor 87 caloriën.




Reacties