Wat we eten belangrijker dan hoeveelheid

Door bewuster te eten, kunnen we zelf veel doen om overgewicht te voorkomen en overtollige kilo's eindelijk definitief overbood te gooien. Inderdaad, tijdens recente onderzoeken ontdekten wetenschappers van de Harvard School of Public Health dat, hetgeen we dagelijks naar binnen werken, veel belangrijker is dan de hoeveelheid om overtollige kilo's kwijt te spelen. Daarbij kwam ook aan het licht dat chips de grootste vijand is van onze slanke slijn. Naast aardappelen en alcohol, is chips de grootste dikmaker. Toch is er ook goed nieuws voor diegenen die definitief komaf willen maken met hun aanslepend overgewicht. Door bewuster voor bepaalde voedingsstoffen te kiezen, kunnen we zelfs vermageren. Slankmakers zijn onder meer groenten en fruit, allerlei volkorenproducten én, mét voorsprong, yoghurt.



Vele landgenoten kampen met overgewicht, en het aantal zwaargewichten neemt niet alleen sterk toe, het wordt steeds jonger. Velen zoeken hun laatste hoop in allerlei crashdiëten die hen telkens weer spectaculaire resultaten beloven. Meestal wordt er alleen maar hun bankrekening lichter van. Wetenschappers brachten nu aan het licht dat de hoeveelheid voedsel dat we dagelijks naar binnen werken eigenlijk van ondergeschikt belang is. Wat we eten is veel belangrijker.

Voedingspatroon doorgelicht

De onderzoekers lieten niets aan het toeval over. In een periode van maar liefst twintig jaar, volgden ze het levens- en voedingspatroon van ruim 120000 Amerikanen. Bij aanvang van hun grootschalig onderzoek kampte niemand van hen met overgwicht. Na twintig jaar noteerden men een gemiddelde gewichtstoename van 7,73 kilo, of iets méér dan anderhave kilo per maand.

Chips grootste boosdoener

Tijdens het onderzoek werd onomstootbaar bewezen dat het eten van chips hoofdverantwoordelijk is voor onze gewichtstoename. Eens chipseters een pak van hun favoriete snack openen, moet deze leeg vooraleer ze tevreden zijn...

Aardappelen andere dikmaker

In het verleden omstreden, maar nu is het eveneens wetenschappelijk bewezen dat ook aardappelen écht dikmakers zijn. Gekookte aardappelen verteren immers razendsnel. Daardoor worden ze in ons bloed snel omgezet in suikers, waardoor aardappelen ons weinig of geen verzadigd gevoel bezorgen. Dat heeft tot gevolg dat velen, kort na het eten van aardappelen, weer honger hebben. Dat staat haaks op het eten van bijvoorbeeld een appel, die bijzonder traag verteert. Onze maag heeft tijd nodig om de appelcellen af te breken. Op die manier worden de suikers in onze appel opvallend traag door ons bloed opgenomen. De grote concentraties vezels in appels, geeft ons langer een voldaan gevoel dan het eten van een bord aardappelen.

Eten om af te vallen...

Volgens wetenschappers is de dagelijkse hoeveelheid voedsel dat we naar binnen werken, ondergeschikt aan hetgeen we eten. Wie wil afvallen moet slechte koolhydraten vervangen door bijvoorbeeld yoghurt, groenten, fruit, allerlei noten en volkorenproducten. Van het eten van yoghurt vermageren we zelfs.

Levenspatroon mede- verantwoordelijk voor overgewicht

De wetenschappers namen tegelijk ook het levenspatroon van de deelnemers nauwkeurig onder de loupe. Verrassend daarbij is dat niet alleen ons voedingspatroon verantwoordelijk is voor overgewicht. Dagelijks één uur tv- kijken veroorzaakt eveneens gewichtstoename. Dat is eveneens zo voor hen die stoppen met roken en voor zij die meer of minder slapen dan zes tot acht uur per dag. Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding is, in combinatie met voldoende lichaamsbeweging, belangrijk om ons gewicht op peil te houden. Als het ons lichaamsgewicht betreft, is echter dat wat we eten veruit het belangrijkste.

Reacties