Raw food dieet meest doeltreffend

Voor we met vakantie vertrekken, willen we vlug nog enkele overtollige kilo's kwijt. Overgewicht kunnen we doeltreffend bestrijden met een gezond, gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging. Velen stellen hun hoop op een of ander crashdieet, dat hen spectaculaire resultaten beloofd. Maar hoe meer kilo's we verliezen op korte tijd, hoe vlugger het jojo- effect opduikt. Een dieet dat meer en meer tevreden aanhangers telt, is het raw food dieet. Hoe gezond en doeltreffend is dit, en wat zijn de principes ervan?

Heel wat landgenoten zijn meestal tevergeefs op zoek naar het voor hen meest geschikte dieet. Voedingsdeskundigen en dieetspecialisten onderzochten de voorbije maanden de bekendste diëten op hun doeltreffendheid en hun effect op onze gezondheid. Samen met de Weight Watchers methode, kwam het raw food dieet als meest doeltreffend dieet uit de bus om overtollige kilo's definitief kwijt te spelen.De onderzoekers kwamen tijdens hun onderzoek tot het besluit dat geen enkel dieet ideaal is voor iedereen. Wat houdt het raw food dieet precies in, en waar moeten we ons aan houden om de principes van dit dieet zo trouw mogelijk na te leven?

Rauw en onbewerkt voedsel

Met het raw food dieet mogen we uitsluitend rauw en onbewerkt voedsel naar binnen werken. Rauwe groenten, fruit, noten en veel water drinken zijn de belangrijkste pijlers van dit dieet. Bereid vlees, vis en zuivelproducten zijn verboden. Volgens de onderzoekers raken we met het raw food dieet niet alleen onze overtollige kilo's kwijt. Het is ook een uitstekende manier om ons lichaam te ontgiften.

Eiwitten uit plantaardig voedsel

Het raw food dieet stelt eiwitten uit plantaardig voedsel centraal. Ons lichaam bouwt deze eiwitten op uit acht aminozuren. Tomaten, wortels, alle koolsoorten, (zoete) aardappelen, pompoen, aubergines, mais, erwten, sesamzaad, witloof, bananen, zonnebloempitten, noten en tarwegras zijn onze voornaamste leveranciers van aminozuren. Aminozuren zijn belangrijke bouwstoffen van eiwitten. Ons lichaam heeft nood aan extra aminozuren voor de aanmaak van eiwitten. In totaal bestaan er twintig aminozuren, waarvan er acht door ons lichaam niet kunnen worden aangemaakt. Deze acht ontbrekende aminozuren haalt ons lichaam uit onze dagelijke voeding.

Niet gekookt of gebakken

Bij dit raw food dieet staat het eten van groenten, fruit, noten, zeewier, wilde planten, gekiemde granen, bonen  en zaden centraal. Gekookt of gebakken voedsel is taboe. Het voedsel mag enkel worden vermalen, en moet verder onbewwerkt worden gegeten. Rauwe vis als maatjesharing, zalm en tonijn zijn wel toegelaten. In het raw food dieet is het drinken van koffie, thee en alcohol verboden. Enkel kruidenthee kan  af en toe wél.

Gezonde voedindsstoffen maximaal bewaren

Met het eten van onbehandeld, ongebakken en ongekookte voeding, wil men met het raw food dieet alle waardevolle voedingsstoffen in onze voeding als vitaminen, mineralen en enzymen maxiaal behouden. Op deze manier behoud ons lichaam tijdens het raw food dieet voldoende energie, wat met de meerderheid van de andere dieten niet het geval is. Het raw food- dieet staat wél toe dat we ons voedsel bereiden met een dehydrator, een toestel dat ons voedsel verwarmt tot maximum veertig graden.

Tegen kanker depressies

Het raw food dieet doet ons niet alleen overtollige kilo's verliezen. Het geeft ons extra energie, en is ook efficiënt tegen depressies. Verder heeft het ook een positieve invloed op kanker en ouderdomsdiabetes.
 

Extra tip
    Twaalf stappenplan: maak kennis met 'Het Raw Food Dieet'. Kies voor het twaalf stappenplan voor een slank en gezond leven van voedingscoach Katinka Michiels!
 


Reacties