Hollandse Nieuwe gunstig voor hart- en vaatziekten

Romig, supermals en toch stevig met de zilte smaak van de Noordzee als absoluut, culinair  hoogtepunt. We kunnen de komende weken weer volop genieten van de Hollandse Nieuwe die we bij voorkeur rauw lusten. Wat is maatjesharing en wanneer spreken we van Hollandse Nieuwe? Maar nog belangrijker: hoe herkennen we verse Hollandse Nieuwe en welk effect heeft het eten ervan op onze gezondheid?


De Hollandse Nieuwe is weer in het land. Zeg tegen Hollandse Nieuwe echter nooit maatjesharing, dat wordt je door iedere Nederlander beslist kwalijk genomen. Iedere maatjesharing is immers lang heen Hollandse Nieuwe! Wanneer spreken we dan écht van Hollandse Nieuwe?




Hollandse Nieuwe tot eind augustus


Naar het leven van de haring werd al heel wat onderzoek verricht. Na de winter is de vis sterk vermagerd, omdat hij dan bitter weinig voedsel in zee vindt. Haring eet in hoofdzaak planton, dat in het voorjaar, met het stijgen van de temperatuur, weer volop beschikbaar is. Daardoor stijgt het vetgehalte van de haring in acht weken van amper vijf naar maar liefst twintig procent. Maatjesharing wordt voor de paring gevangen van half mei tot eind juli. We spreken dan van Hollandse Nieuwe, die van begin juni tot eind augustus mag verkocht worden. Daarna zoekt de vis zijn paaiplaatsen op om hom en kuit te schiet. Vanaf dat ogenblik is het seizoen van de Hollandse Nieuwe definitief achter de rug. Hollandse Nieuwe is dus maagdelijke haring.


Hoe herkennen we verse Hollandse Nieuwe?


Verse Hollandse Nieuwe hebben een heldere oogbol. Bij oude exemplaren is de oogbol troebel, alsof de vis staar heeft. Verse Hollandse Nieuwe is zilver en romig van kleur, en bevat minder zout, omdat de vis nog niet zo lang in de pekel lag. De graat van verse Hollandse Nieuwe is rood van kleur.


Hoe gezond is Hollandse Nieuwe?


Is deze Hollandse Nieuwe wel zo gezond als altijd wordt gezegd? Hollandse Nieuwe heeft een vetgehalte van gemiddeld 16 procent, uitschieters tot 22 procent zijn geen uitzondering. Het gaat hoofdzakelijk om onverzadigde omega3- vetzuren, die een gunstige invloed hebben op het cholesterolgehalte in ons bloed en het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. Honderd gram Hollandse Maatjes zijn niettemin nog altijd goed voor zo'n 222 caloriën. Hollandse Nieuwe is tevens ook rijk aan vitamine A1, B1, B2, B6 en B12 en aan vitamines C, D en E. Dus... smullen maar. Smakelijk!

Reacties