Dieet van groenten, fruit en zuivel tegen te hoge bloeddruk

Vele landgenoten kampen met een té hoge bloeddruk, en hun aantal neemt nog van jaar tot jaar toe. Een té hoge bloeddruk is nochtans een niet te onderschatten risicofactor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Wanneer spreken we van een té hoge bloeddruk, en wat kunnen we zélf doen om onze bloeddruk op een aanvaardbaar peil te houden?

We spreken van een té hoge en dus ongezonde bloeddruk, wanneer onze bovendruk, na meerdere metingen, hoger is dan 140 mm Hg, en de onderdruk méér dan 90 mm Hg. We moeten hierbij zeker ook rekening houden met het feit dat onze bloeddruk stijgt naarmate we ouder worden.

Gezonde leef- en voedingspatroon

Preventief kunnen we nochtans veel zélf doen om onze bloeddruk binnen aanvaardbare perken te houden. Gezonde leef- en voedingsgewoonten kunnen hier wonderen doen. Voor een gezonde bloeddruk betekent dit voldoende lichaamsbeweging, in combinatie met een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding met zo weinig mogelijk vetstoffen. Willen we een te hoge bloeddruk voorkomen, dat moeten we ook ons alcoholgebruik strikt beperken (niet méér dan twee glazen per dag). Stress en overgewicht zijn andere factoren die onze bloeddruk nadelig beïnvloeden.

Groenten, fruit en zuivelproducten

Het recent Amerikaans onderzoek bracht nog aan het licht dat een voeding rijk aan groenten, fruit en magere melk een te hoge bloeddruk verlaagt. Daarnaast zijn ook allerlei volkorengraanpoducten, vis, gevogelte en ook noten échte aanraders. Wetenschappers benadrukken dat we ook vetstoffen en rood vlees zoveel mogelijk moeten beperken. Kant- en- klare maaltijden, allerlei zoetigheden, frisdranken, snacks en sauzen zijn strikt te mijden. Er gaat niets boven verse en zelf klaargemaakte gerechten.

Gebruik zout zoveel mogelijk beperken

De Amerikaanse onderzoekers onderstrepen ook dat we overmatig zoutgebruik moeten beperken tot maximum vijf gram per dag. Het gemiddelde gebruik van zout op wereldniveau bedraagt bijna het dubbele. Extra toevoeging van zout tijdens de bereiding van maaltijd, is overbodig. In plaats van zout gebruiken we bij voorkeur kruiden, specerijen en knoflook.

Reacties

  1. Ik las ergens dat zout het witte vergif in de keuken is!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen