Gezond dieet: bananen maken je niet dik

Zeg nu zélf: wat is er heerlijker dan je dag te beginnen met een boterham met schijfjes banaan? Maar past banaan wel in een gezond dieet? Bananen staan toch bekend als bijzonder calorierijk en dus een dikmaker? Wordt je van bananen écht dik of is dit een fabeltje? Bestaat er een verschil tussen rijpe en onrijpe bananen, en welke effect hebben ze op je gezondheid?


Bananen zijn niet alleen gezond. Wat men ook
mogen beweren, ze passen ook in
ieder gezond dieet.
Als het om gezond diëten gaat, worden bananen meestal scheef bekeken. Volgens velen bevatten ze veel calorieën, suikers en zetmeel. Zijn het dan toch dikmakers, en passen dus niet in een gezond dieet? Recente onderzoeken bewijzen het tegendeel. Je moet alleen weten wélke bananen je best eet.

Onterecht imago


Bananen slepen inderdaad een negatief imago van dikmaker met weinig of geen voedingstoffen met zich mee. Bananen zijn écht wel gezond en passen, met mate gegeten, in ieder gezond dieet. In de eerste plaats omdat ze rijk zijn aan noodzakelijke voedingsvezels, maar ook vanwege zijn hoge dosissen aan vitaminen en mineralen. Daar bovenop komt nog dat bananen compleet vetvrij zijn. Ze bevatten wél meer calorieën dan ander fruit. Brood in combinatie met bananen is  niettemin een gezond ontbijt om je dag mee te beginnen. De vitamine C in  bananen zorgt er immers voor dat het ijzer uit je brood bijzonder goed door je lichaam wordt opgenomen.

Rijpe of onrijpe bananen

Kies bij voorkeur rijpe bananen. Die verteren gemakkelijker en zijn zoeter. Onrijpe bananen bevatten veel zetmeel, weinig suikers en smaken bijzonder bitter door de aanwezigheid van latex.
Kies voor rijpe bananen. Die verteren gemakkelijker
en zijn zoeter. Ze kunnen wél tot twintig procent
snelle suikers.
Tijdens het rijpingsproces wordt deze stof afgebroken? en maakt de bittere smaak plaats voor de typisch lekkere en zoete smaak van bananen. Rijpe bananen bevatten amper twee procent zetmeel, maar hun suikergehalte steeg tijdens dit rijpingsproces van één tot soms wel twintig procent.

Vooral voor actievelingen

Bananen bezorgen je door hun snelle suikers een extra energie boost. Wie weinig lichamelijke inspanningen levert en dus weinig energie verbrandt, eet bananen met mate omdat ze in de eerste plaats een slechte invloed hebben op de gezondheid van je tanden.

Gezond stuk fruit

Een banaan is een bijzonder stuk fruit vanwege zijn hoge concentratie aan voedingsvezels. Verder bezit het alle noodzakelijke vitaminen en mineralen als vitamine b, b 6, b 12, kalium ijzer en magnasium. Bananen zijn geschikt tegen allerlei winterkwaaltjes als verkoudheden, griep en infecties van je luchtwegen, en vertsterken je weerstand. Ze zijn doeltreffend tegen bloedarmoede, hoge bloeddruk en  hart- en vaatziekten. De hoge dosis magnesium helpt je lichaam herstellen van de schadelijke gevolgen van nicotine. Bananen helpen bij brandend maagzuur, ochtendmisselijkheid en diarree.

Conclussie


Bananen, met mate gegeten, zijn gezond en zéker geen dikmakers. Kies voor rijpe bananen en eet ze zeker niet met extra suiker. Vervang dit door een handvol kokosvezels, zonnebloempitten en/of sesamzaad. Varieer, en eet niet elke dag bananen als ontbijt.

0 reacties: